بازاریابی شبکه ای چيست؟
اول از همه ، این بیزینس همان چیزی است که از نامش پیداست : شبکه سازی ، بازاریابی و فروش .
شبکه سازی
"شبکه سازی" یکی از شعارهای دهة 90 است که در فرهنگ لغات ، اینگونه تعریف شده است : " ساختن نظامی غیر رسمی که از طریق آن ، اشخاصی که دارای علایق و منافع ِ مشترکی هستند ، در زمینه هایی مثل تبادل اطلاعات یا توسعه ارتباطات شخصی و حرفه ای به یکدیگر کمک می کنند ."
در بازاریابی شبکه ای شما هر دوی اینها را انجام می دهید یعنی : هم به تبادل اطلاعات می پردازید و هم ارتباطات شخصی و حرفه ای خود را گسترش می دهید . هرچند در این بیزینس نظام شبکه ای به شکلی رسمی بنا می شود ، یعنی :
· از طریق پاداش دادن به شما به سبب تبادل اطلاعاتی که منجر به فروش محصول می شود.
· از طریق اختیار دادن به شما برای ساختن یک سازمان فروش شبکه ای به کمک ارتباطات شخصی و حرفه ای و همچنین کسب درآمد از طریق تلاش های موفقیت آمیز شبکة همکارانتان .
بازاریابی
به تمامی فعالیت های خلاقانه ای که انجام می گیرد تا یک فروشنده ، محصولی را به یک خریدار عرضه کند ، بازاریابی می گویند . به بیان ساده ، بازاریابی در بهترین حالتش ، ارائه پیشنهادی است که افراد نتوانند آن را رد کنند .
بازاریابی سنتی ، شامل تبلیغات ، توزیع و ترفیع فروش است . اما در بازاریابی شبکه ای ، مستقیماً از طریق بازاریابی شفاهیِ تک به تک و شخصی ، به همه اهداف بازاریابی خود، نائل می شویم .
در بازاریابی شبکه ای ، بیشترِ ابزار تبلیغاتی را که فروشندگانِ مستقل ، از آنها استفاده می کنند ، خودِ شرکت فراهم می سازد و همچنین به آنها آموزش می دهد که چه کاری باید انجام دهند ، اما این که این ابزار چگونه ارائه یا استفاده شوند دقیقاً به برنامه ای مربوط می شود که هر فرد برای ساختن بیزینس خودش دارد !
در این کار ، شما دو چیز را بازاریابی می کنید و پیشنهاد می دهید :
· محصول
· فرصت بیزینس
در بازاریابی شبکه ای می توانید با خرید محصولات به قیمت عمده فروشی و فروش دوبارﮤ آنها به قیمت خرده فروشی و استفاده از سود ناشی از تفاوت این دو قیمت ، درآمد کسب کنید . خرده فروشی را معمولاً پول حاضر و آماده می دانند ، به همین دلیل بازاریابی شبکه ای یک بیزینس نقدی است . یعنی شما برای خرید محصولاتتان از شرکت ، نقد پرداخت می کنید ، و پرداخت مشتریانتان به شما نیز به صورت نقدی است .
اگر بتوانید فرصت بیزینستان را نیز ، به طور موفقیت آمیزی بازاریابی کنید –یعنی همکاران جدیدی در سازمان فروشتان عضو شوند – قادر خواهید بود از فروش افرادی که خودتان آنها را ثبت نام نموده ، مدیریت کرده و آموزش داده اید هم ، درآمدی به صورت کارمزد کسب کنید .
فروش
همة بیزینس ها باید چیزی بفروشند . درست همان گونه که بازاریابی ، ایجاد و ارائه یک پیشنهاد است ، فروش هم ، تکمیلِ موفقیت آمیز یک معامله است . در بازاریابی شبکه ای تا زمانی که فرایند فروش کامل نشده است ، هیچ کس ، پولی در نمی آورد . بنابراین فروش ، عاملی حیاتی در موفقیت شرکت بازاریابی شبکه ای و همچنین اعضای مستقل آن محسوب می شود . شرکت های بازاریابی شبکه ای ، این روش بی نظیر را به منظور دستیابی به دو هدف اصلی فروش ، بر می گزینند :
· رساندن پیامشان به مصرف کنندگانی که دسترسی به آنها از طریق تبلیغات یا دیگر روش ها احتمالاً میسّر نیست .
· معرفی محصولات و فرصت ها به آن دسته از مصرف کنندگانی که بجز این طریق، از راه دیگری اطلاعی کسب نمی کنند .
تنها با دستیابی به این دو نتیجه است که شرکت قادر خواهد بود به هدف فروش نائل آید .
حال شاید شما با کلمه (( فروش )) ، چندان راحت نباشید . اگر چنین است ، لطفاً کمی به این سؤالات فکر کنید :
· اگر واعظان و معلّمان ، فروشنده نیستند ، پس چه هستند ؟
· آیا تاکنون توسط فردی متقاعد شده اید : که چیز خاصی را برای شام ، صرف کنید .... یا نمایش تلویزیونی خاصی را ببینید ...... یا به مهمانی بروید ..... یا به قطعه خاصی از یک موسیقی گوش دهید و یا کتاب خاصی را بخوانید ...... ؟
· آیا تاکنون کودکی را که در کابوسش گرگی را زیر تختش دیده و از خواب پریده است ، آرام کرده اید ؟ به او اطمینان میدهید که چیزی نیست و هر چه دیده فقط یک خواب بوده است .... آیا این نمی تواند یک فروش باشد ؟
· آیا چیز ارزشمندی دارید که کسی به شما فروخته باشد ؟
· آیا ازدواج کرده اید ؟
از یک دیدگاه بیشترِ زندگی – و بیشترِ چیزهایی که برایمان ارزشمند بوده و حتی بدانها عشق می ورزیم – به نوعی از طریق فروش برای ما فراهم شده است .
در بازاریابی شبکه ای ، فروش ، فرایند خلق روابط سازنده ای است که بر پایة تبادل ارزش بنا شده است ؛ خواه ، آن ارزش با خرید محصولاتتان کسب شود و یا با پیوستن به فرصت بیزینستان به دست آید .
در بازاریابی شبکه ای، فروشِ آموزشیِ فرد به فرد به بهترین نحو، جواب می دهد . این شیوه فروش ، ارائه یک انتخاب آگاهانه به مشتریان و همکاران بالقوﮤ بیزینس است. در واقع ، امروزه مشتریان خواستار چنین انتخاب آگاهانه ای هستند. آنها دیگر با هیاهو و سر و صداهای گذشته قانع نمی شوند .
امروزه بازاریابی شبکه ای ، از نظر آموزشِ مصرف کنندگان در مورد محصولات جدید ، بیشترین قابلیت را نسبت به هر نوآوری دیگری در بازاریابی ، از خود نشان می دهد .
این برای شما بدین معناست که افراد ، بیش از پیش برای یادگیری و آگاهی در مورد محصولاتی که نیاز دارند و هنوز چیزی در موردشان نمی دانند ، به شما ، به عنوان یک فروشنده بازاریابی شبکه ای روی می آورند . پرواضح است که این نوع از فروشِ آموزشی که در این بیزینس انجام می شود بسیار قدرتمند است !
شیوﮤ فروشی که مردم از آن شکایت دارند ، فروش زورکی و اغراق آمیزی افراد کلاهبردار است ؛ افرادی که پول ما را می گیرند ، اما در عوض ارزشی معادل آن را به ما بر نمی گردانند . این شیوﮤ فروش ، اساساً در بازاریابی شبکه ای جواب نمی دهد. چون این کار، بیزینسی است مردمی که بر اساس صداقت و روابط شخصیِ سالم ، استوار است . همان طور که می دانیم هر رابطه ساختگی و بر مبنای فریبکاری، سرانجام ، محکوم به شکست است . پس اگر در بازاریابی شبکه ای هم ، از آن نوع فروش زورکی که در بالا توصیف شد ، استفاده شود ، این بیزینس هم ، محکوم به شکست خواهد بود و آنگاه از یکی از بی نظیرترین مزایای آن یعنی امکان کسب درآمد مستمر محروم خواهیم شد !