آشنایی با بازاریابی شبکه ای
· من این پیراهنو خریدم خیلی خوبه تو هم بیا بخر.
· آقا فلانی رو یادته چقدر خوش اخلاق بود؟ مغازه ش اومده نزدیک خونه هامون بیا از همون خرید کنیم.
· فیلم .... رو دیدی؟ خیلی قشنگه حتما ببینش.
· من با تور مسافرتی ... رفتم سفر، خیلی خدماتشون خوب بود اگه خواستی شمارشو بهت میدم.
جملات بالا برایتان آشنا نیست؟ شاید در طول روز چندین بار از دیگران این جملات را شنیده باشید، یا اینکه خودتان آنها را به کار برده باشید. همه افرادی که در اطراف ما هستند به نوعی فروشنده هستند. تمام افرادی که جملات بالا را استفاده می کنند در حال فروش چیزی به دوستشان هستند یکی پیراهن، یکی فیلم و ... همه این افراد بدون اینکه مزدی را دریافت کنند در حال فروشندگی و بازاریابی هستند و صنایعی مثل پوشاک، سینما و گردشگری سود می کنند. حال اگر این صنایع به افراد بالا مزدی را بابت این فروشنگی بپردازند این یعنی بازاریابی!
با توجه به هزینه هایی که در بین سطوح مختلف توزیع کالا مثل عمده فروشی، خرده فروشی، انبارداری و ... صرف می شود، صنایع شیوه فروش خود را به صورت بالا انجام دادند یعنی بازاریابی به وسیله مشتریان راضی. به گونه ای که مشتری کالایی را میخرید و آنرا به دوستان خود معرفی و به ازای میزان فروش کالا، کمیسیون دریافت می کرد. اما این روش مشتریان را ترغیب به بازاریابی نمی کرد، لذا شرکتها و صنایع بازاریابی را در حد زیادی گسترش دادند و روال به صورت زیر شد:
1. یک کالا را خریداری و از آن استفاده کنید و به دوستان و فامیلهایتان پیشنهاد دهید.
2. به ازای فروش هر مقدار محصول به دوستانتان کمیسیون دریافت می کنید.
3. اگر دوستانتان را آموزش دهید تا آنها هم مثل شما بازاریابی کنند و به دوستان خود محصول بفروشند به خاطر آموزش از فروش آنها نیز به شما کمیسیون داده می شود.
4. اگر مجموعه ای از افراد را رهبری کنید تا آنها هم محصول بفروشند باز هم به شما کمیسیون داده می شود، یعنی به ازای فروش افراد مجموعه شما درصد کمی از فروش آنها به شما داده می شود که در اثر زیاد بودن تعداد این افراد به میزان درآمد بالایی می رسید.
آیا این روش منطقی است؟