نظريهي اشباع در بازاريابي شبكهاي
تابان خواجه نصيري
در اين مقاله عقيدهام را در مورد موضوع «اشباع» در «بازاريابي شبكهاي» نوشتهام؟ اين سوالي است كه اخيراً در جلساتي كه داشتهام از من بسيار پرسيده شده است. قصد دارم در اين مقاله هرچند كوتاه به اين قضيه اشاره كنم و تا آنجا كه امكان داشته باشد، موضوع را براي علاقمندان به اين مدل كسب و كار بازتر كنم.
در «بازاريابي شبكهاي» كه توضيح و خلاصه تعريفي از آن در مقالات قبليام كه در سايت نيز آرشيو شده، آمده است، موضوعي به صورت يك جور نظريه مطرح است كه به «اشباع» يا (Saturation) معروف است. منظور از اين تئوري اين است كه هنگامي كه افراد براي جذب Downline به Networking يا همان «معاشرت» روي ميآورند، در مقطعي از زمان يا مكان، به افرادي برخورد ميكنند كه گرچه در ميان افراد بازار هدف مورد نظرشان قرار دارند و از جمله افرادي مستعد و علاقهمند شناخته شدهاند، اما قبلاً جذب يكي از شاخهها شدهاند و خود در ميان زنجيرهي بازاريابي قرار دارند. اين تئوري، با ديدي منفي نسبت به قضيه، معتقد است كه چون بازار «اشباع» ميشود، پس فعاليت ديگر فايدهاي ندارد و كار بازاريابي همين جا متوقف ميشود.
برای خواندن ادامه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.